Viktiga datum

Information och Protokoll UPPDATERAT

Längre ner på sidan finner du Protokoll och Verksamhetsberättelse/plan. Styrelsen rekommenderar att du tar del av informationen för 2023/24.

4 maj

Sjösättning - 08:00

Lördag. 4:e maj kl 08:00. Allmän sjösättning börjar vid klubbhuset kl 08:00 och därefter enligt anslag. Mobilkranen står som vid tidigare sjösättningar först vid klubbhuset och förflyttas sedan ner mot brofundamentet.

8 maj

Städdag efter sjösättning

Onsdag 8:e maj kl med start kl 18:00 kör vi en städkväll och röjer av uppställningsplatser samt grönytor efter sjösättning.

Klubbhuset

Från och med måndag 1:a maj och fram till och med måndag 2:a okt kommer klubbhuset att vara bemannat varje måndag mellan 18:00 och 19:00. Undantag för juli månad, då det kan vara obemannat p.g.a semester.

Vi som sitter i styrelsen

Fredrik Pettersson

Ansvarig grönytor

Lars Närlund

Ordförande, Kansli

Se hela styrelsen

Medlemskap

Örsundsbro Båtklubb är en allmännyttig ideell förening och har som ändamål att främja båtlivet.

Båtklubben

Örsundsbro Båtklubb (ÖBK) är belägen i Örsundaån i norra Mälaren
(Sjökort Mälaren Norra, position 59o44'11''N 17o18'55''E).

Örsundsbro är ett litet samhälle utefter R55 mellan Uppsala och Enköping med goda bussförbindelser.I samhället finns bl a en ICA-butik, en obemannad bensin- och dieselmack ca 2 km från hamnen,två pizzerior. Här finns även en outlet-butik med glas och porslin.

Medlemsinformation 2024

Se nedan länkade dokument.

Hamnen

Inloppet till Örsundaån har en fast utprickning. Utprickningen - två röda och två gröna farledsmärken - ligger ca 20 m (59o44'07''N 17o23'31''E) öster om åmynningen. Djupet på grundaste stället är ca 2 m.

Djupet i Örsundaån fram till bron genom samhället är ca 3,5 m mitt i farleden vid normalvattenstånd. I hamnområdet och dess närhet finns, förutom klubbens hamn med ca 100 båtplatser, en gästbrygga med tre platser (längs med eller med ankare) samt tre privata hamnar.

Klubbhamnen är utrustad med mastkran, som klarar mast upp till 18 över vattenytan, samt en låst ramp (se Regler vid anvädning av rampen vid Örsundsbro Båtklubb).

Klubbhuset, som endast är tillgänglig för medlemmar i ÖBK, är väl utrustad med pentry (varmt och kallt vatten samt kokmöjligheter) och en toalett (som endast kan nås innifrån klubbhuset).

Vid klubbens bryggor finns vatten (nyckel krävs) och el tillgänglig.